See veebileht kasutab küpsiseid kasutaja sessiooni andmete hoidmiseks. Veebilehe kasutamisega nõustute ETISe kasutustingimustega. Loe rohkem
Olen nõus

Tallinna Tehnikaülikooli teadlaste töö andis tõuke Veneetsia päästmiseks


07.08.2018       Krõõt Nõges
  • veneetsia.jpg

Vahemere pärl Veneetsia rajati ligi poolteist tuhat aastat tagasi äärmiselt hapra loodusega madalaveelise laguuni saartele. Kaasaegsete suurte laevade liiklus laguuni kaevatud kanalites ohustab nii linna kui saari. Mittetulundusühingu We are here Venice (WahV) üheks eesmärgiks on vähendada Veneetsia laguuni sisenevate suurte kruiisilaevade kahjulikku mõju. Oma sõnumites toetutakse teadustööle, mille tegid teadlased üle maailma, kelle hulka kuulusid ka teadlased Eestist.

Itaalia valitsus planeerib piirata laevaliiklust Veneetsiasse, kuid WahVi hinnangul ei piisa sellest Veneetsia laguuni kaitsmiseks. Kuigi laguuni ei taheta enam lubada 55 000 tonnist suurema veeväljasurvega laevu, sisaldub kavas ka vastuoluline idee kaevata laguuni uus kanal, mida mööda pääseksid kruiisilaevad Veneetsia südamesse põhja poolt.

2014. aastal hakkasid üheksa teadlast üle maailma detailselt analüüsima kruiisilaevade tihedast liiklusest tekitatud erosiooni mõju Veneetsia laguunile. Uurimisrühma juhtis Veneetsia mereinstituut (CNR ISMAR). Töösse olid kaasatud teadlased Ca’ Foscari Ülikoolist Veneetsias, James Cook´i Ülikoolist (Austraalia), Sacred Heart Ülikoolist (USA), aga ka Tallinna Tehnikaülikooli teadlased Tarmo Soomere ja Kevin Parnell. Professor Parnelli tööd on varemgi mõjutanud riiklikku poliitikat. Nii keelati kiirlaevade liiklus Uus-Meremaa mõnedes fjordides just tema mõõtmistele tuginenes.

Selgus, et mitmekümne aasta pikkune tihe laevaliiklus laguuni lääneserva kaevatud kanalis on ulatuslikult lõhkunud randa ja kahjustanud Veneetsia laguuni ökosüsteemi. Teadlased järeldasid, et tihe laevaliiklus süvendab aegamisi laguuni keskosa ja lõhub sealseid looduslikke elupaikasid. Laguuni inimtekkeline sügavnemine avab tormilainetele ja erakordsetele veetõusudele otsetee Veneetsiasse. Pidev setete liigutamine võib kergesti paisata laguuni põhja aastasadade jooksul settinud saasteaineid veesambasse, kahjustades nii loodust kui inimesi.

Nüüd on WahV võtnud oma sõnumite aluseks teadlaste kolme aasta jooksul tehtud teadustöö. Nende kampaaniaeesmärk on aidata üldsusel mõista, et idee rajada laguuni veel üks kanal pole hea lahendus kruiisilaevade probleemile. Keskne sõnum on, et Veneetsia ellujäämine sõltub laguuni ökosüsteemi laitmatus toimimisest ning et strateegilised otsused tuleb langetada tõenduspõhiselt.

On päris ebatavaline, et kõne all oleva uuringu tulemused levivad mitte teadlaste endi säutsudena, vaid oma kodulinna patriootide kujundatud plakatitel, mida kleebiti nii tänavatele üle terve Veneetsia kui ka valgustati inimesi sotsiaalmeedia vahendusel. Teadlaste sõnumid on nüüd paigutatud ka kleepsudele, mis levivad kulutulena kohalike ettevõtjate saadetavatel pakkidel. Paljud neist, kes on mures Veneetsia tuleviku pärast, kasutavad neid tervituskaartidel ja kingituspakenditel ning neid kantakse ka riietel.

 

Lisamaterjalid:

Artikkel ilmus esmakordselt Delfis 1. augustil 2018 Tallinna Tehnikaülikooli allikatele tuginedes.