See veebileht kasutab küpsiseid kasutaja sessiooni andmete hoidmiseks. Veebilehe kasutamisega nõustute ETISe kasutustingimustega. Loe rohkem
Olen nõus

Eesti Haridusteaduste Ajakirja erinumber on pühendatud alusharidusele ja algõpetusele


27.04.2018       Mari-Liis Pintson

1. mail ilmub veebipõhise Eesti Haridusteaduste Ajakirja (EHA) kümnes number, mille artiklite autorid kirjutavad keskkonna ja hariduse mõjust lapse arengule varases koolieas.

EHA erinumbri mitmes artiklis on rõhutatud tervikkäsitluste loomise vajadust ja sotsiaalse keskkonna mõju laste kognitiivsete funktsioonide arengule. Veel leiab ajakirjast põhivoolust erinevaid uurimiskogemusi mujalt maailmast, täpsemalt Monica Ferreira Lemose ja Yrjö Engeströmi hariduskorraldust muutva sekkumisuuringu São Paulost ning Giuseppina Marsico, Min He ja Jaan Valsineri etnograafilised kogemused Shanghai lasteaedadest ja koolidest.

Eestis tehtud empiirilistest uurimustest võetakse seekord vaatluse alla lasteaiaõpetajate hinnangud oma aine-, pedagoogika- ja tehnoloogiateadmistele ning uuritakse õpetajate tegevust lapsekeskse kasvatuse kontekstis. Samuti analüüsitakse õpetajate  õppimiskogemusi neoliberaalsete muutuste taustal, mille keskmes on haridustulemuste pidev võrdlemine. Kahes artiklis vaadeldakse õpetaja kohustust hinnata nii kolme-nelja-aastaste laste üldpädevusi kui ka alg- ja põhikooliõpilaste teksti mõistmise oskust.

Erinumbrisse mahuvad ka laste mängu ja psüühikat käsitlevate raamatute tutvustused. Kirill Maslov kommenteerib Lev Võgotski artikleid laste loovuse ja mängu teemal, mis nägid esimest korda trükivalgust peaaegu 90 aastat tagasi ning avaldati raamatuna 2016. aastal. Jaan Kõrgesaar võtab vaatluse alla Tallinna Ülikooli kultuuri- ja neuropsühholoogia professori Aaro Toomela loodud mõiste Minu Ise ehk psüühika arengu tervikkäsitluse.

EHA kümnenda numbri ilmumist tähistatakse 21. mail Tartu Ülikooli haridusteaduste instituudis (Salme 1a) rahvusvahelise teadusseminariga. Seda toetab Euroopa Regionaalarengu Fond Tartu Ülikooli ASTRA projekti „PER ASPERA“ haridus- ja kasvatusteaduste doktorikooli ning Tallinna Ülikooli „TEE“ projekti kaudu.

Tartu Ülikooli ja Tallinna Ülikooli koostöös ilmuv avatud juurdepääsuga ajakiri EHA on ainus eestikeelne eelretsenseeritav haridusvaldkonna teadusajakiri. Alusharidusele ja algõpetusele pühendatud erinumbri toimetajad on Krista Uibu ja Anu Palu Tartu Ülikoolist ning Aino Ugaste ja Inge Timoštšuk Tallinna Ülikoolist.

Lisainfo: Krista Uibu, Tartu Ülikooli algõpetuse dotsent, 737 6462, krista.uibu@ut.ee