See veebileht kasutab küpsiseid kasutaja sessiooni andmete hoidmiseks. Veebilehe kasutamisega nõustute ETISe kasutustingimustega. Loe rohkem
Olen nõus
"Sihtfinantseerimine" projekt SF0182561s03
SF0182561s03 "Normatiivsus: filosoofiliste aluste, ajalooliste allikate ning avaldumisvormide kriitiline käsitlus (1.01.2003−31.12.2007)", Margit Sutrop, Tartu Ülikool, Filosoofiateaduskond.
SF0182561s03
Normatiivsus: filosoofiliste aluste, ajalooliste allikate ning avaldumisvormide kriitiline käsitlus
Normativity: a critical study of its philosophical foundations, historical sources, and forms of manifestation
1.01.2003
31.12.2007
Teadus- ja arendusprojekt
Sihtfinantseerimine
ETIS klassifikaatorAlamvaldkondCERCS klassifikaatorFrascati Manual’i klassifikaatorProtsent
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.1. FilosoofiaH120 Süstemaatiline filosoofia, eetika, esteetika, metafüüsika, epistemoloogia, ideolooogia 6.3. Muud humanitaarteadused (filosoofia - s.h. teaduse ja tehnika filosoofia, kunstiteadused, kunstiajalugu, kunstikriitika, maalikunst, skulptuur, muusikateadus, teatriteadus, religioon, teoloogia jne.)100,0
AsutusRollPeriood
Tartu Ülikool, Filosoofiateaduskondkoordinaator01.01.2003−31.12.2007
PerioodSumma
01.01.2003−31.12.2003347 000,00 EEK (22 177,34 EUR)
01.01.2004−31.12.2004390 000,00 EEK (24 925,54 EUR)
01.01.2005−31.12.2005532 000,00 EEK (34 001,00 EUR)
01.01.2006−31.12.2006532 000,00 EEK (34 001,00 EUR)
01.01.2007−31.12.2007773 000,00 EEK (49 403,70 EUR)
164 508,58 EUR

Käesoleva teema ülesandeks on anda terviklik filosoofiline käsitlus normatiivsuse filosoofilistest alustest, ajaloolisest kujunemisest ja avaldumisest mõtlemises, teaduses ja ühiskonnas. Kavatsetakse kriitiliselt analüüsida ja kontrollida kaasaegses filosoofias laialt levinud seisukohta, et sellistel mõistetel nagu teadmine, tõde, tähendus, voorus, õiglus, hea ja õige on normatiivne mõõde. Siiani on lahendamata küsimus, millele teema otsib vastust - kust tuleb nende mõistete normatiivne jõud? Teema lähtekohaks on filosoofilis-antropoloogiline hüpotees, et normatiivse mõtlemise ja toimimise juured on inimloomuses. Normatiivsus on inimestele olemuslik, kuna inimesed on mõtlevad ratsionaalsed olendid, kellel on võime reflekteerida oma uskumuste ja soovide üle ning küsida,  mida peaks tegema ja kuidas elama. Teemal on kolm eesmärki: leida normatiivsuse ajaloolised allikad, avada normatiivse mõtlemise loomus ja analüüsida normatiivsuse erinevaid avaldumisvorme (teadus, moraal, religioon, poliitika, õigus ja kunst) nii ajaloos kui tänapäeval. Vastavalt projekti täitjate uurimissuundadele tegeleb projekt normatiivsusega kolmes erinevas valdkonnas: mõtlemise normatiivsus ajaloos ja tänapäeval; normatiivsus teaduses ja teadusliku teadmise seoses; normatiivsus moraali, poliitika, õiguse, religiooni ja kunsti valdkonnas.
The main task of the current project is to provide a complex study of the philosophical foundations, historical origin and ways of manifestation in thinking, science and society. It is planned to verify and analyse critically a  widely shared view that such concepts as knowledge, truth, meaning, virtue, justice, good and right have a normative dimension. A still open question, to be addressed by the project, is, where does their normativity come from. The starting point of the research is a philosophical-anthropological hypothesis that the sources of normative thinking and acting are in human nature. We engage in normative thinking because we are reflective creatures who have the capacity to reflect on our beliefs and desires, and ask, what one should do and how one should live. The project has three aims: firstly, it aims to find out the historical sources of normativity, secondly, to understand the nature of normative thinking and thirdly, to analyse normativity?s different forms of manifestation (science, morality, religion, politics, law, and art) both in history and in modern times. The current project is going to deal with normativity in three different fields: normativity of historical and contemporary thinking; normativity in science and scientific knowledge; normativity in morality, politics, religion, law, and art.