See veebileht kasutab küpsiseid kasutaja sessiooni andmete hoidmiseks. Veebilehe kasutamisega nõustute ETISe kasutustingimustega. Loe rohkem
Olen nõus
"Eesti Teadusfondi uurimistoetus (ETF)" projekt ETF6740
ETF6740 "Nihkejäikuse mõju reisilaeva üldpaindele" (1.01.2006−31.12.2009); Vastutav täitja: Jaan Metsaveer; Tallinna Tehnikaülikool, Ehitusteaduskond; Finantseerija: Sihtasutus Eesti Teadusfond ; Eraldatud summa: 25 815 EUR.
ETF6740
Nihkejäikuse mõju reisilaeva üldpaindele
The effect of the shear stiffness on the bending of a passenger ship
1.01.2006
31.12.2009
Teadus- ja arendusprojekt
Eesti Teadusfondi uurimistoetus (ETF)
ETIS klassifikaatorAlamvaldkondCERCS klassifikaatorFrascati Manual’i klassifikaatorProtsent
4. Loodusteadused ja tehnika4.13. Mehhanotehnika, automaatika, tööstustehnoloogia601 2.3. Teised tehnika- ja inseneriteadused (keemiatehnika, lennundustehnika, mehaanika, metallurgia, materjaliteadus ning teised seotud erialad: puidutehnoloogia, geodeesia, tööstuskeemia, toiduainete tehnoloogia, süsteemianalüüs, metallurgia, mäendus, tekstiilitehnoloogia ja teised seotud teadused).100,0
AsutusRollPeriood
Tallinna Tehnikaülikool, Ehitusteaduskondkoordinaator01.01.2006−31.12.2009
PerioodSumma
01.01.2006−31.12.2006102 000,00 EEK (6 518,99 EUR)
01.01.2007−31.12.2007102 000,00 EEK (6 518,99 EUR)
01.01.2008−31.12.2008102 000,00 EEK (6 518,99 EUR)
01.01.2009−31.12.200997 920,00 EEK (6 258,23 EUR)
25 815,20 EUR

Modernse reisilaeva üldpainet on raske määrata, sest pealisehitises olevad aknaavad nõrgendavad konstruktsiooni. Mõju üldpaindele avaldab ka väikese nihkejäikusega pealisehitis. Seetõttu on modernse reisilaeva tugevusanalüüs oma olemuselt aeganõudev ja raske ülesanne. Praktika jaoks on tähtis välja töötada lihtne ja kiire meetod mitmetekilise reisilaeva üldtugevuse hindamiseks. Selleks kasutatakse seotud talade meetodit. Seotud talade algoritmi põhiidee seisneb reisilaeva jaotamises mitmeks ülestikku või kõrvuti asetsevaks talaks, mis on omavahel seotud nii normaal, kui ka tangentsiaalsidemete abil. Igal talal võib pikisihis muutuda nii geomeetria kui ka materjal. Sidemete jäikused määratakse vastavalt konstruktsioonielemendile, mis ühendab kahte tekki. Selleks määratakse tekke ühendavate elementide lõike- ja vertikaalne pikkejäikus analüütiliselt, eedades, et tekid on jäigad. Sidemetega ühendatud talade võrrandid moodustavad seotud võrrandite süsteemi, mille lahendamisel saadakse üksikute talade siirded. Teades siirdeid, arvutatakse seejärel pinged. Käesoleva grantiprojekti raames kontrollitakse algoritmi reaalse laeva paindekatsest saadud mõõteandmete abil. Projeketi raames arvutatakse selle laeva pinged ja deformatsioonid, nii lõplike elementide meetodi, kui ka seotud talade meetodiga ja võrreldakse kõiki tulemusi omavahel. Piirkoormuse hindamiseks täiendatakse algoritmi selleselt, et see arvestakse nii võimalikke plastseid deformatsioone kui ka stabiilsuse kadu. Kuna piirkoormuse hindamiseks tekkiv võrrandite süsteem on mittelineaarne, siis see lahendatakse iteratsiooni teel. Saadud tulemusi võrreldakse mittelineaarse lõplike elementide meetodiga saadud tulemustega.
A modern passenger ship has a number of large window openings, which weaken the ship structure. The passenger ship also has a superstructure with low shear stiffness and its influence to global bending is difficult to predict. Therefore, the strength assessment of a passenger ship is complicated and time-consuming procedure and the simple beam theory is not suitable. A simple and fast design tool could be very useful for ship designers. In this project the main emphasis will be on the further development of the coupled beams method for the fast strength assessment of a passenger ship. The main idea of the coupled beams method is based on the assumption that the cross-section of the ship can be divided into several beams placed over each other or side-by-side. Each beam is coupled with an adjacent beam by lateral and tangential coupling elements. The geometry and the material parameters can vary in the direction of ship length. The stiffness of the coupling elements will be analytically prescribed by the structure, which connects adjacent decks or deck parts. The beam equations together with the equations for the couplings form the matrix system, which can be solved for displacements. Based on the displacements the stresses can be estimated. The method will be validated with full-scale test results and with the Finite Element method. The coupled beams method will be extended for ultimate strength estimation by adding a possibility that the stiffened structural elements can have plastic and lose stability. Again the problem can be formulated as a system of equations, which can be solved iteratively. The results for the ultimate strength obtained with the coupled beams method will be compared with the Finite Element results.