"Eesti Teadusfondi uurimistoetus" projekt ETF6716
ETF6716 "Teoreetiliselt põhjendatud mudel teaduse olemuse suhtest loodusteadusliku haridusega koolis: õpetaja osa õpilaste suhtumise kujunemisel loodusteadustega seotud karjääri. (1.01.2006−31.12.2009)", Miia Rannikmäe, Tartu Ülikool, Bioloogia-geograafiateaduskond, Tartu Ülikool, Loodus- ja tehnoloogiateaduskond.
ETF6716
Teoreetiliselt põhjendatud mudel teaduse olemuse suhtest loodusteadusliku haridusega koolis: õpetaja osa õpilaste suhtumise kujunemisel loodusteadustega seotud karjääri.
Promoting teachers’ understanding of the Nature of Science and its relationship with the Nature of Science Education as a step for improving student attitudes towards science
1.01.2006
31.12.2009
Teadus- ja arendusprojekt
Eesti Teadusfondi uurimistoetus
ValdkondAlamvaldkondCERCS erialaFrascati Manual’i erialaProtsent
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.1. Filosoofia 6.3. Muud humanitaarteadused (filosoofia - s.h. teaduse ja tehnika filosoofia, kunstiteadused, kunstiajalugu, kunstikriitika, maalikunst, skulptuur, muusikateadus, teatriteadus, religioon, teoloogia jne.)50,0
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.10. KasvatusteadusedS270 Pedagoogika ja didaktika5.3. Haridusteadused50,0
AsutusRollPeriood
Tartu Ülikool, Bioloogia-geograafiateaduskondkoordinaator01.01.2006−31.12.2007
Tartu Ülikool, Loodus- ja tehnoloogiateaduskondkoordinaator01.01.2008−31.12.2009
PerioodSumma
01.01.2006−31.12.2006168 000,00 EEK (10 737,16 EUR)
01.01.2007−31.12.2007168 000,00 EEK (10 737,16 EUR)
01.01.2008−31.12.2008168 000,00 EEK (10 737,16 EUR)
01.01.2009−31.12.2009161 280,00 EEK (10 307,67 EUR)
42 519,15 EUR

Töötatakse välja teoreetiline mudel, mis kirjeldab teaduse ja loodusteadusliku hariduse olemuse vahekorda. Kavandatakse teaduslikult põhjendatud koolitusprogramm loodusteaduste õpetajatele relevantse, loovat mõtlemist arendava aineõpetuse tagamiseks õpilastele. Uurimistöö eesmärgid 1. Uurida õpetajate arusaamu teaduse (NOS) ja loodusteadusliku hariduse olemusest (NSE) ning leida parameetrid, mis mõjutavad nende arusaamade kujunemist. Tuginedes fenomenograafilisele lähenemisviisile luua kategooriad, mis võimaldavad prognoosida vajalike paradigmaatiliste muutuste suunda õpetajate koolituses. 2. Uurida, kuidas mõjutab õpetajate arusaam NOS-st ja selle muutus a) loodusteadusliku hariduse eesmärkide saavutamiseks kasutatud õpetamismeetodite valikuid b) õpilaste suhtumist loodusteaduslikku karjaari c) opilaste (loodusteadusliku) loovuse struktuuri võimalikku muutust relevantse opetuse mojul 3. Tuginedes NOS ja NES vahelistele seostele, töötada valja teoreetiliselt põhjendatud koolitusmudel opetajatele. Oodatavad tulemused - Teaduslikult põhjendatud kontseptsioon NOS ja NSE osatähtsusest loodusteaduslikus hariduses (ettepanekud nii õpetajakoolitusse, kui sotsiaalteaduslike uurimistööde planeerimiseks) - Leitud kategooriad, mis kirjeldavad loodusteaduste õpetajate NOS ja NSE arusaamade varieeruvust ning mõju õppeprotsessile. - Teoreetiliselt põhjendatud ja longituud uurimise käigus rahvusvaheliselt evalveeritud õpetajakoolituse mudel NOS, NSE ja nendevahelise seoste omandamiseks ning paradigmaatiliste muutuste prognoosimiseks loodusteaduste õpetamisel. - Valideeritud instrumentide kogum NOS ja NSE mõõtmiseks. - Publitseeritud teadusmonograafia loodusteadusliku hariduse filosoofilistest aspektidest, rõhuasetusega loodusteadusliku kirjaoskuse (STL) kujundamisele (seostab ETF toetusel 1998-2008 läbiviidud teadustööde tulemused).
Goals: To determine science teachers’ understanding of the nature of science (NOS) and its interrelationship with the nature of science education (NSE) To determine whether students’ interest in science and science related careers can be raised by changes in teacher understanding of the nature of science (NOS) and hence the nature of science education (NSE), controlling for teacher ownership of STL teaching (promoting scientific and technological literacy for all). To develop a theoretical model useful for promoting a more positive image of science to students through a better teacher appreciation of the nature of science (NOS) and the nature of science education NSE). Outcomes: 1. Measurement of science teachers’ views about the nature of science (NOS), the nature of science education (NSE) and their interrelationship, and identifying teachers’ views using phenomenographic approaches. 2. Establishment of an interrelationship between teacher ownership of STL teaching and phenomenographic characterisations of teachers’ views on the nature of science and nature of science education 3. Evaluation of the effectiveness of theoretical justified teacher intervention designed to enhance teacher’s understanding of the nature of science (NOS) and the nature of science education (NSE), thus helping teacher’s ownership of STL teaching which promotes NSE objectives and a more positive image of science among students. 4. A Monograph identifying student gains and implications for policy makers and curriculum developers on the value of an appreciation of the NOS in NSE and implementing the intended curriculum