See veebileht kasutab küpsiseid kasutaja sessiooni andmete hoidmiseks. Veebilehe kasutamisega nõustute ETISe kasutustingimustega. Loe rohkem
Olen nõus
"Riiklik programm: Eesti keel ja kultuurimälu" projekt EKKM14-365
EKKM14-365 "Eesti emakeelehariduse edendamine Emakeeleõpetuse Infokeskuse raames (1.01.2014−31.12.2018)", Krista Kerge, Tallinna Ülikool, Humanitaarteaduste instituut.
EKKM14-365
Eesti emakeelehariduse edendamine Emakeeleõpetuse Infokeskuse raames
1.01.2014
31.12.2018
Teadus- ja arendusprojekt
Riiklik programm: Eesti keel ja kultuurimälu
ValdkondAlamvaldkondCERCS erialaFrascati Manual’i erialaProtsent
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.6. Filoloogia ja lingvistikaH350 Keeleteadus6.2. Keeleteadus ja kirjandus70,0
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.10. KasvatusteadusedS270 Pedagoogika ja didaktika5.3. Haridusteadused30,0
AsutusRollPeriood
Tallinna Ülikool, Humanitaarteaduste instituutkoordinaator01.01.2014−31.12.2018
PerioodSumma
01.01.2014−31.12.20145 000,00 EUR
5 000,00 EUR

Projekt tagab, et emakeeleõpetus on minevikupärandi EÕIK toimetistes taas- ja ümbermõtestamise ning käsikirjade e-tekstina uurijatele, keelekorraldajatele ja üliõpilastele kättesaadavaks tegemise kaudu järjepidevam ja jätkusuutlikum, kui see oleks projekti tulemusteta. (EKKM programmi eesmärgid 1.2, 1.3 ja 1.4) Korraldatakse (a) vähemalt 1-2 rahvusvahelist emakeeleõpetust edendavat üritust või sellise ürituse osa ja (b) jagattakse infopäevadel eesti emakeeleõpetajatega ja keelekorraldajatega rahvusvaheliste ühingute liikmete kogemust. (EKKM programmi eesmärk 1.4, osati ka 1.3) Oluline eesmärk on ka õpilas- jm toimetamata käsikirjade e-kogu jätkamine. EKKM programmi eesmärk 1.2 ja 1.3) Kogu ei ole kohe oodatav avalik andmebaas, sest keskusel ei ole täistekstikorpuse tehniliseks koostamiseks ja programmeerimiseks võimalik palgata inimesi, kuid arvutikujule viidud käsikirjakogu saab igal hetkel muuta Tartu Ülikooli õpilastekstide korpuse osaks, mis on praegu on koostamisel Innove riigieksamimaterjali kitsamal alusel (K. Sõrmus; K. Lepajõe), sest EÕIK peab õigeks üht suurt ja mitmekesist õpilas- jm täismahus tekstide uurimise e-keskkonda. EÕIK tekstikogu üksused on varustatud kättesaadavate taustaandmetega (aine, allikas, kirjutaja, kirjutuskoht ja -aeg, võimalusel ka hinne); seda kogu on uuritud ja saab edasi uurida individuaalsete žanriarengu näidetena, mis annab sõnavara- ja konstruktsioonirikkuse ning individuaalse keelelise arengu osas täiesti teistsuguse tulemuse kui keelendeid kumuleeriv korpuseuurimus, mis varjutab kirjutiste ajastuomase ja eakohase individuaalsuse. Andmekogu on võimaldanud ja võimaldab keelekasutuse ealiste iseärasuste uurimist pikemas ajas. Sellega on projekti lõpuks tekkinud võimalus toetada kirjaoskuse edendamine ja arendamine järjest argumenteeritumale arusaamisele õpilase keelearengust varem (nt õpetaja enda kooliajal) ja nüüdisajal, kus keelesituatsioon järsult muutub; samal alusel on võimalik täpsemini mõtestada keelemuutusi ja toetada keelekorralduslikke otsuseid. Laiemal tekstimassiivil, sh õpilastekstid, võetakse sihiks grammatikanähtuste funktsionaalsne märgendamine ja suhestamine. Õpivara täienev kogu, infopäevade ja konverentside korraldamine moodsate suundade tutvustamiseks on valmistanud õpetajaid ette aineteadmiste suuremaks süsteemsuseks, eesti keele ja kirjanduse ainekavade moderniseerimiseks ja moderniseeruva õpivara kasutamiseks ajal, mil keele- ja kultuuriainete lõimimine on järjest olulisem ja mitmekeelsed klassid üha tavalisem nähtus. (EKKM programmi eesmärk 1.4) Olulisimad riskid on seotud (1) andmebaasi avalikustamisega (nt juhul, kui TÜ eesti ja üldkeeleteaduse instituudil ei teki rahalist potentsiaali emakeeleõppija korpust EÕIK materjaliga täiendada, siis püsib andmebaas üliväärtusliku tekstikoguna, mida saab muidugi alati kasutada EÕIK poole pöördudes; ka lisamine TLÜ nn vahekeele korpusesse nõuab eraldi finantse); (2) inimeste sunnitud liikumisega (nt võimalike koondamistega jms praeguse haridusreformi käigus), kuid HTM aspektist maandab riske toetuse iga-aastane taotlemine - kui projekti potentsiaal kahaneb, siis ei ole võimalik toetuse taotlust teatud aastal jätkata.