See veebileht kasutab küpsiseid kasutaja sessiooni andmete hoidmiseks. Veebilehe kasutamisega nõustute ETISe kasutustingimustega. Loe rohkem
Olen nõus
"Eesti Teadusfondi järeldoktori grandid" projekt JD108
JD108 "Turning to ancestors for a clearer vision of the future: Landscape, Society and Religion in Post-Communist Yakutia (1.08.2008−31.07.2011)", Emilie Maj, Tallinna Ülikool, Eesti Humanitaarinstituut.
JD108
Turning to ancestors for a clearer vision of the future: Landscape, Society and Religion in Post-Communist Yakutia
1.08.2008
31.07.2011
Teadus- ja arendusprojekt
Eesti Teadusfondi järeldoktori grandid
ValdkondAlamvaldkondCERCS erialaFrascati Manual’i erialaProtsent
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.4. KultuuriuuringudS220 Kultuuriantropoloogia, etnoloogia 6.3. Muud humanitaarteadused (filosoofia - s.h. teaduse ja tehnika filosoofia, kunstiteadused, kunstiajalugu, kunstikriitika, maalikunst, skulptuur, muusikateadus, teatriteadus, religioon, teoloogia jne.)34,0
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.4. KultuuriuuringudH400 Folkloristika6.3. Muud humanitaarteadused (filosoofia - s.h. teaduse ja tehnika filosoofia, kunstiteadused, kunstiajalugu, kunstikriitika, maalikunst, skulptuur, muusikateadus, teatriteadus, religioon, teoloogia jne.)33,0
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.11. SotsiaalteadusedS214 Sotsiaalsed muutused, sotsiaaltöö teooria5.4. Teised sotsiaalteadused (sotsiaal- ja kultuurantropoloogia, etnoloogia, demograafia, inim-, majandus- ja sotsiaalgeograafia, munitsipaal- ja regionaalplaneering, haldusjuhtimine, õigusteadus, lingvistika, politoloogia, sotsioloogia jne.33,0
AsutusRollPeriood
Tallinna Ülikool, Eesti Humanitaarinstituutkoordinaator01.08.2008−31.07.2011
PerioodSumma
01.01.2008−31.12.20081 570 000,00 EEK (100 341,29 EUR)
100 341,29 EUR

This research considers the issue of the desire of native people to retain their own religious roots as a portal for their entry into modernity. The "ancestral" beliefs of a first nation minority constitute one of the elements by which it asserts an identity in relation to a dominating State. The proposed study examines a number of significant questions related to the socio-political context for the formation of a new religion. The Yakut case seems to be an example of the construction of a religion, likely to unify the idea of nationhood in a people who, until the 1990s, had neither the status of a sovereign state, nor the collective identity to form one. It is intended that this research contributes to the analysis of the ethnic context in which a religion is created, examining the obstacles it has to counter to obtain visibility, how it contributes to the formation of the national identity, and how a religion is used by the State for national, or nationalist purposes. In addition, use of "traditional culture" and religion create a niche in the landscape of international politics, which in turn raises the question of the political use of religion in the larger context of globalisation. I see my project as a Siberian continuity of Hannes Palang’s analysis of the interactions between landscape and cultural heritage.