"Sihtfinantseerimine" projekt SF0181774s01
SF0181774s01 "XXI sajandi meediaühiskonna kujunemine Eestis (1.01.2001−31.12.2005)", Marju Lauristin, Tartu Ülikool, Sotsiaal- ja haridusteaduskond.
SF0181774s01
XXI sajandi meediaühiskonna kujunemine Eestis
Formation of the 21st Century Media Society in Estonia
1.01.2001
31.12.2005
Teadus- ja arendusprojekt
Sihtfinantseerimine
ETIS klassifikaatorAlamvaldkondCERCS klassifikaatorFrascati Manual’i klassifikaatorProtsent
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.11. SotsiaalteadusedS210 Sotsioloogia 5.4. Teised sotsiaalteadused (sotsiaal- ja kultuurantropoloogia, etnoloogia, demograafia, inim-, majandus- ja sotsiaalgeograafia, munitsipaal- ja regionaalplaneering, haldusjuhtimine, õigusteadus, lingvistika, politoloogia, sotsioloogia jne.100,0
AsutusRollPeriood
Tartu Ülikool, Sotsiaal- ja haridusteaduskondkoordinaator01.01.2001−31.12.2005
PerioodSumma
01.01.2001−31.12.2001590 000,00 EEK (37 707,87 EUR)
01.01.2002−31.12.2002590 000,00 EEK (37 707,87 EUR)
01.01.2003−31.12.2003595 000,00 EEK (38 027,43 EUR)
01.01.2004−31.12.2004669 000,00 EEK (42 756,89 EUR)
01.01.2005−31.12.2005669 000,00 EEK (42 756,89 EUR)
198 956,95 EUR

Uurimisprogrammi sisuks on olnud tervikliku käsitluse loomine meediasfääri muutumisest Eestis sajandivahetusel ning info- ja tarbimisühiskonna väljakujunemisega seotud sotsiaalsetest, majanduslikest, poliitilistest ja kultuurilistest probleemidest Eestis. Uurimisprojekti põhiliseks empiiriliseks baasiks oli kahe suure esindusliku küsitluse Mina.Maailm.Meedia läbiviimine uuringukeskuse Faktum abiga detsembris 2002 ja novembris 2005. Esinduslik elanikkonna küsitlus sisaldas mõlemal korral ligi 800 algtunnust (mille põhjal moodustati 120 indeksit) ning hõlmas 1500 inimest vanuses 15-74 aastat. Selle kõrval tehti mitmeid väiksemaid formaliseeritud küsitlusi ning süvaintervjuusid (kooliõpilaste arvuti- ja internetikasutuse kohta; internetikasutuse harjumuste ja funktsioonide kohta; Interneti kui aktuaalse sündmusinfo levikeskkonna kohta; tarbimisorientatsioonide leviku kohta jms). Küsitlus Mina.Maailm.Meedia võimaldas koguda oma süsteemsuselt unikaalse andmestiku elanikkonna elulaadi, infotarbimise ja meediakasutuse, väärtusorientatsioonide, sotsiaalse, majandusliku ja kultuurilise kapitali, poliitiliste hinnangute ning majandusliku, kultuurilise  ja poliitilise aktiivsuse kohta. Küsimustiku koostamisel peeti silmas võrdleva analüüsi võimalusi Eestis varem (alates 1979. aastast) läbi viidud uuringutega, sh. ajakirjanduse ja komunikatsiooniosakonna eelmiste sihtfinanseeritud teemade raames tehtud uurimustega,  kui ka sama metoodikat kasutanud Stockholmi Södertörni ülikooli meediaosakonna uuringu tulemustega, mis võimaldab võrrelda Eesti infoühiskonna arengutendentse ja  probleeme Rootsi omadega. Uurimistulemuste põhjal on avaldatud kaks kollektiivset monograafiat ning 38 artiklit, sh 30 artiklit rahvusvahelistes eelretsenseeritavates ajakirjades ja kogumikes.
The aim of the target-financed project Formation of the 21st Century Media Society in Estonia has been elaboration of an integrated approach to the sociocultural processes in Estonia in the beginning of the new century. The main focus of research had been on relationships between changes in media usage and public participation, on the one side, and emerging new patterns of stratification and socialisation, changes in spatial orientations and mobility, collective identities and value orientations, lifestyles and interests, on the other side. The main empirical outcome of the research project has been formation of the comprehensive sociocultural database compiling results of  the two nationwide representative surveys, carried out in December 2002 and in November 2005. In addition to national surveys  have been used data of qualitative interviews based on the same sample, as well as results of content analysis and discourse analysis of mass media and educational media. Surveys have been conducted together with the research company Faktum, using questionnaires Me, the World and the Media. These questionnaires contained about 800 items, reflecting values, life-style, social, economic and cultural capital, patterns of media use and cultural consumption etc. Data have been analysed as single variables as well aggregated indicators (indices). Sample of the first survey was 1470, second survey 1475 people, representing all population in age 15-74 years. In connection with research project have been successfully completed four doctoral dissertations. On the basis of research results have been published two collective monographs, both in Estonian; and 38 articles, among them 30 in international peer reviewed journals and anthologies.