"Eesti Teadusfondi uurimistoetus" projekt ETF6088
ETF6088 "Murdepunktid 19.-20. sajandi kunstiteooriates (1.01.2005−31.12.2007)", Jaak Kangilaski, Tartu Ülikool, Filosoofiateaduskond.
ETF6088
Murdepunktid 19.-20. sajandi kunstiteooriates
Crucial Changes in the 19th--20th-century Art Theories
1.01.2005
31.12.2007
Teadus- ja arendusprojekt
Eesti Teadusfondi uurimistoetus
ETIS klassifikaatorAlamvaldkondCERCS klassifikaatorFrascati Manual’i klassifikaatorProtsent
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.5. KunstiteadusH330 Draamakunst6.3. Muud humanitaarteadused (filosoofia - s.h. teaduse ja tehnika filosoofia, kunstiteadused, kunstiajalugu, kunstikriitika, maalikunst, skulptuur, muusikateadus, teatriteadus, religioon, teoloogia jne.)100,0
AsutusRollPeriood
Tartu Ülikool, Filosoofiateaduskondkoordinaator01.01.2005−31.12.2007
PerioodSumma
01.01.2005−31.12.200558 823,53 EEK (3 759,51 EUR)
01.01.2006−31.12.200660 000,00 EEK (3 834,70 EUR)
01.01.2007−31.12.200760 000,00 EEK (3 834,70 EUR)
11 428,91 EUR

20. sajandi jooksul on Läänemaailma kunstis toimunud radikaalsed muutused. Muutuste seletamisel tuleb arvesse võtta palju tegureid, kuid üheks oluliseks muutuste tõukejõuks ja seletuste allikaks on kunstnike ja kriitikute sõnastatud teooriad, mida on sageli mõjustanud filosoofide ideed ja poliitilised ideoloogiad. Mõjurikkad kunstiteooriad on sündinud Läänemaailma suurtes kunstikeskustes ja sealt levinud mujale, sh Eestisse. Kavandatava uurimuse eesmärk on analüüsida ja seletada mitte 19.-20.sajandi kunstiteooriate kogu ajalugu, vaid keskenduda suurematele murrangutele (nn paradigmavahetustele) ja eriti neile teooriatele, millel on olnud suur mõju eesti kunsti ajaloole.
In the course of the 20th century radical changes have taken place in the western world's art. In interpreting the changes many factors need to be considered. A most important impetus of the changes and source for interpretations are the theories worded by artists and critics, often under the influence of philosophers' ideas and political ideologies. Most influential art theories have emerged in large western art centres and spread elsewhere, including Estonia. The aim of the proposed research is not to analyse and explain the whole history of the 19th-20th-century art theories but to focus on crucial changes (the so-called shifts of paradigm) and particularly on the theories which have had a major impact on the history of Estonian art.