See veebileht kasutab küpsiseid kasutaja sessiooni andmete hoidmiseks. Veebilehe kasutamisega nõustute ETISe kasutustingimustega. Loe rohkem
Olen nõus
"Personaalse uurimistoetuse rühmagrant" projekt PRG1129
PRG1129 "Lainetuse dünaamika ja rannikutehnika Lagrange'i vaatekohast (1.01.2021−31.12.2025)", Tarmo Soomere, Tallinna Tehnikaülikool, Loodusteaduskond, Küberneetika instituut.
PRG1129
Lainetuse dünaamika ja rannikutehnika Lagrange'i vaatekohast
Wave dynamics for coastal engineering and management: the advantages and challenge of the Lagrangian perspective
1.01.2021
31.12.2025
Teadus- ja arendusprojekt
Personaalse uurimistoetuse rühmagrant
ETIS klassifikaatorAlamvaldkondCERCS klassifikaatorFrascati Manual’i klassifikaatorProtsent
4. Loodusteadused ja tehnika4.15. Ehitus- ja kommunaaltehnikaT220 Tsiviilehitus, Hüdrotehnoloogia, avameretehnoloogia, pinnasemehhaanika 2.1 Ehitusteadused60,0
4. Loodusteadused ja tehnika4.2. MaateadusedP500 Geofüüsika, füüsikaline okeanograafia, meteoroloogia 1.5 Maateadused ja nendega seotud keskkonnateadused20,0
1. Bio- ja keskkonnateadused1.10. Geograafia ja regionaaluuringudP510 Füüsiline geograafia, geomorfoloogia, mullateadus, kartograafia, klimatoloogia 1.5 Maateadused ja nendega seotud keskkonnateadused20,0
PerioodSumma
01.01.2021−31.12.2021237 875,00 EUR
237 875,00 EUR

Käsitleme lainetuse, rannikuprotsesside ja rannalähedase hoovustranspordi toimimist i) rakendades Lagrange'i vaatekohta, ii) jälgides sündmuste järgnevust ja iii) loobudes piirangust, et süsteem on statistiliselt statsionaarne. Analüüsitakse energia ja aine (nt settematerjali) liikumise (sh iseorganiseerumise) mustreid rannas ja rannalähedase mere pinnal sellise realistlike sündmuste ahelate tulemusena, mida kirjeldavate (ekstreemväärtuste) jaotuste parameetrid muutuvad ajas. Fookus on rannapiirkonna peamiste mõjurite (lainetus, veetase, jää, setete olemasolu, ranna geomeetria, hoovustranspordi kontsentreeriv mõju reostusele mere pinnal) koosmõjul toimuvatel sündmustel, raskuskeskmega i) Läänemere idaranniku setete liikumise struktuursete omaduste väljaselgitamisele, ii) lainete, veetasemete ja rannaprotsesside ekstreemumite kvantifitseerimisele, ning iii) rannale ja rannikutehnilistele ehitistele merelt lähtuvate ohtude kirjeldamisel; väljundiga rannikupiirkonna haldamise vajadusteks.
We want to achieve qualitative progress in the understanding, description and forecast of coastal and nearshore processes by i) systematic use of the Lagrangian view (following motions in the environment) instead of the classic Eulerian view, ii) relying on sequences of (extreme) events instead of classic statistical descriptions, and iii) admitting non-stationarity of the “climate” of drivers (waves, water level, ice cover, current-driven transport). We shall establish structural patterns and stability of transport of coastal sediment at high resolution (500 m) in the eastern Baltic Sea, identify the system of coastal cells, analyse patch formation in the nearshore via current-driven Lagrangian transport and related threats to the coastal environment, quantify the (possibly non-stationary) nature and properties of joint extremes of main drivers of coastal processes, and evaluate the impact of emerging threats to the coastal system for applications in coastal engineering and management.