"Personaalse uurimistoetuse rühmagrant" projekt PRG462
PRG462 "Interdistsiplinaarse teadustöö filosoofiline analüüs (1.01.2019−31.12.2023)", Endla Lõhkivi, Tartu Ülikool, Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond, filosoofia ja semiootika instituut.
PRG462
Interdistsiplinaarse teadustöö filosoofiline analüüs
Philosophical analysis of interdisciplinary research practices
1.01.2019
31.12.2023
Teadus- ja arendusprojekt
Personaalse uurimistoetuse rühmagrant
ValdkondAlamvaldkondCERCS erialaFrascati Manual’i erialaProtsent
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.1. FilosoofiaH120 Süstemaatiline filosoofia, eetika, esteetika, metafüüsika, epistemoloogia, ideolooogia 6.3 Filosoofia, eetika ja religioon60,0
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.1. FilosoofiaS274 Teaduse uurimismetodoloogia6.3 Filosoofia, eetika ja religioon30,0
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.1. FilosoofiaH260 Teaduse ajalugu 6.3 Filosoofia, eetika ja religioon10,0
PerioodSumma
01.01.2019−31.12.2019131 250,00 EUR
131 250,00 EUR

Projekt annab panuse praktikakesksesse teadusfilosoofiasse, milles teadust mõistetakse kui uurimistööd ajaloolises ja kultuurilises kontekstis. Aluseks võtame praktilise realismi teaduskäsituse. Keskendume interdistsiplinaarse teadustöö iseärasuste analüüsimisele, milleks kasutame mikro-sotsiaalse epistemoloogia teoreetilist raamistikku ja uurimisrühma poolt varem empiirilise teaduskultuuri uurimiseks kohandatud meetodit. Eesmärgiks on selgitada, kuidas interdistsiplinaarses teaduses luuakse uurimismeetodeid, millised on interdistsiplinaarsuse arendamise võimalused ja takistused, milline on teadlaste episteemilise identiteedi roll selles, missugused järeldused tulenevad sellest teaduse hindamisele. Distsiplinaarse ja interdistsiplinaarse teaduse dünaamikat uurime nii ajaloolises plaanis kui käsitledes tänapäeva teaduse näiteid bio- ja sotsiaalteadustest, keemiast, õigusest, inseneriteadusest, loomauuringutest, arheoloogiast, humanitaarteadustest, infotehnoloogiaga seotud valdkondadest.
The project aims to contribute to the philosophy of science in practice where science is approached as an activity in its historical and cultural context. Our theoretical basis is the practical realist account of science. The project makes use of the framework of micro-social epistemology and the empirical method previously adapted by the research team for the study of culture of science. The objective of the study is to explicate how interdisciplinary research methods are created and sustained, what are the benefits and problems in the development of interdisciplinarity, and what is the role of researchers’ epistemic identity in this process. Implications for research evaluation are also addressed. The dynamics of disciplinary and interdisciplinary research is explored with the help of both historical and contemporary examples from bio- and social sciences, chemistry, law, engineering, animal research, archaeology, humanities, and areas related to information technologies.