See veebileht kasutab küpsiseid kasutaja sessiooni andmete hoidmiseks. Veebilehe kasutamisega nõustute ETISe kasutustingimustega. Loe rohkem
Olen nõus
"Mobilitas Pluss ERA-NET toetus" projekt SP1GI18045T
SP1GI18045T "Geenide-keskkonna vastastikune mõju tervishoiu ja hariduse ebavõrdsuse tekkimisel (NORFACE) (1.03.2018−28.02.2021)", Tõnu Esko, Tartu Ülikool, Tartu Ülikooli genoomika instituut.
SP1GI18045T
Geenide-keskkonna vastastikune mõju tervishoiu ja hariduse ebavõrdsuse tekkimisel (NORFACE)
Gene-Environment Interplay in the Generation of Health and Education Inequalities (NORFACE)
GEIGHEI
1.03.2018
28.02.2021
Teadus- ja arendusprojekt
Mobilitas Pluss ERA-NET toetus
ValdkondAlamvaldkondCERCS erialaFrascati Manual’i erialaProtsent
1. Bio- ja keskkonnateadused1.3. GeneetikaB220 Geneetika, tsütogeneetika 1.6 Bioteadused33,0
3. Terviseuuringud3.1. BiomeditsiinB726 Kliiniline bioloogia 3.1 Biomeditsiin33,0
4. Loodusteadused ja tehnika4.16. Biotehnoloogia (loodusteadused ja tehnika)T490 Biotehnoloogia 2.7 Keskkonnatehnika34,0
PerioodSumma
01.03.2018−28.02.2021143 809,00 EUR
143 809,00 EUR
0,00 EUR

Me uurime, kuidas geenid ja keskkond (GxE) omavahel kombineerudes mõjutavad haridustaseme ja tervise ebavõrdsuste tekkimist elu jooksul. Me läheme sügavamale vanast “loodus vs kasvatus” arutelust ning katsetame kahte uut hüpoteesi: i) soodsasse keskkonda sündinud lapsed suudavad oma geneetiliselt määratud haridus-potentsiaalini kergemini jõuda ja (ii) privilegeeritud keskkond kaitseb geneetilist vastuvõtlikkust riskantsele tervisekäitumisele. Me ühendame uuenduslikult meetodeid geneetikast ja sotsiaalteadusetest. Tuginedes geneetiliste variantide avastamisele, millel on leitud tugevaid seoseid käitumuslike tagajärgedega, ja nii keskkonna kui ka geenide kohta käivate suurte andmekogumite hiljutise paranenud kättesaadavusega, omame enneolematud võimalusi täiustamaks seniseid puudujääke teadmistes, mis puudutavad geenide ja keskkonna kombineeritud rolli ebavõrdsuste tekkel. Arvestades keskkonna endogeenset, mitmekülgset ja dünaamilist olemust, tõotab uurimus püsivat mõju, määrates kindlaks ebavõrdsust vähendavad poliitilised meetmed. Näiteks katsetame, kas kvaliteetse lapsehoiu abil saab parandada geneetiliselt ebasoodsas seisundis oleva inimesese haridustaseme saavutust. Neli noort tuumik-teadlast juhendavad nooremaid noor-teadlasi, saades kasu maailma juhtivate ekspertide nõuannetest ja toetusest järgmistes valdkondades (i) hariduse geneetika, (ii) geneetiline epidemioloogia (iii ) (Neuro-) bioloogiline psühholoogia, (iv) sotsiaal-majanduslikud tervisega seotud ebavõrdsusused ja (v) ökonomeetria.
We will examine how Genes and the Environment (GxE) interact to generate inequalities in education and health over the life course. We will go beyond the old nature versus nurture debate by testing two novel hypotheses: (i) children born into advantaged environments are better able to reach their genetically conditioned education potential, and (ii) a privileged environment protects against genetic susceptibility to risky health behaviour. Both hypotheses propose a GxE interplay that influences the transition from early childhood (theme 1) to adulthood (theme 2, 3) in periods that are critical to the generation of inequalities. We innovate by combining methods from genetics and social science. Building on the discovery of genetic variants that exhibit robust associations with behavioural outcomes and the recent availability of large datasets with information on both environments and genes, we will grasp unprecedented opportunities to fill the gap in knowledge about the combined role of genes and environments in causing inequality. By taking account of the endogenous, multifaceted and dynamic nature of the environment, the research promises a sustained impact by identifying policy interventions that ameliorate inequalities. For example, we will test whether high-quality child care can overcome genetic disadvantage in educational attainment. Four young core researchers with emerging track records in advancing understanding of inequalities in education and health will supervise junior researchers, and benefit from the committed support of world-leading experts in (i) the genetics of education, (ii) genetic epidemiology, (iii) (neuro-)biological psychology, (iv) socioeconomic health inequalities and (v) econometrics.
TegevusProtsent
Rakendusuuring50,0
Katse- ja arendustöö50,0