See veebileht kasutab küpsiseid kasutaja sessiooni andmete hoidmiseks. Veebilehe kasutamisega nõustute ETISe kasutustingimustega. Loe rohkem
Olen nõus
"Personaalse uurimistoetuse stardigrant" projekt PSG530
PSG530 "Prognoos ja fantaasia hilisnõukogude arhitektuuris (1.01.2020−31.12.2023)", Andres Kurg, Eesti Kunstiakadeemia.
PSG530
Prognoos ja fantaasia hilisnõukogude arhitektuuris
Forecast and Fantasy in Late Soviet Architecture
1.01.2020
31.12.2023
Teadus- ja arendusprojekt
Personaalse uurimistoetuse stardigrant
ETIS klassifikaatorAlamvaldkondCERCS klassifikaatorFrascati Manual’i klassifikaatorProtsent
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.5. KunstiteadusH310 Kunstiajalugu6.4 Kunstid (kunst, kunstiajalugu, esituskunstid, muusika)100,0
AsutusRollPeriood
Eesti Kunstiakadeemiakoordinaator01.01.2020−31.12.2023
PerioodSumma
01.01.2020−31.12.202096 375,00 EUR
96 375,00 EUR

Planeeritav uurimus keskendub fantaasiale hilisnõukogude perioodi arhitektuuris ning selle rollile sõjajärgse moderniseerimise mõjude vahendajana. 1960. aastatest alates seostasid mitmed arhitektid Nõukogude Liidus oma töö uute tehniliste diskursustega – nagu küberneetika ja teaduslik prognoos – teostades projekte, kus tulevikku ennustav fantaasia oli allutatud teaduslikele parameetritele ja täpsetele arvutustele. 1980. aastateks olid fantaasiad teisenenud modernsuse suhtes kriitiliseks ‘paberarhitektuuriks’, vastates küberneetikast tuletatud käsitlusele tulevikust, mis on avatud alternatiivsetele ajaloolistele trajektooridele. Toetudes arhiivimaterjalidele ja suulistele allikatele, väidab antud projekt, et hilisnõukogude perioodi ruumilist ja kunstilist loomingut ei tuleks näha mitte ülalt alla suunatud ideoloogiate peegeldusena, vaid dialoogina tehnoloogiliste muutuste ja uute teadusdiskursustega, mis osalesid uue modernsuskogemuse loomisel Nõukogude blokis.
This project proposes to write a history of fantasy in Late-Soviet architecture, focusing on its mediating role in the transformative effects of postwar modernisation. From the 1960s onwards several architects realigned their work according to new technological discourses – including cybernetics and scientific forecasting – producing design projects where the predicted future was subjected to the scrutiny of precise calculations. By the 1980s, fantasy had transformed in the plural scenarios of ‘paper architecture’ that often took a critical stance towards modernity, corresponding to how cybernetics recognised the future as open to alternative historical trajectories. This project will argue that rather than being determined by top-down ideological doctrines the spatial and artistic production of the period should be seen as negotiating technological changes and new scientific discourses, participating in the ways in which the experience of modernity unfolded in the Socialist block.