"Muu" projekt VEU16062
VEU16062 "Allveerobootika lahendused naftareostuse leviku jälgimiseks (1.01.2017−31.12.2018)", Juhan-Peep Ernits, Tallinna Tehnikaülikool, Infotehnoloogia teaduskond, Arvutiteaduse instituut, Üldinformaatika õppetool.
VEU16062
Allveerobootika lahendused naftareostuse leviku jälgimiseks
Expanded Underwater Robotics Ready for Oil Spill (e-URready40S)
1.01.2017
31.12.2018
Teadus- ja arendusprojekt
Muu
ValdkondAlamvaldkondCERCS erialaFrascati Manual’i erialaProtsent
4. Loodusteadused ja tehnika4.6. ArvutiteadusedP170 Arvutiteadus, arvutusmeetodid, süsteemid, juhtimine (automaatjuhtimisteooria)1.1. Matemaatika ja arvutiteadus (matemaatika ja teised sellega seotud teadused: arvutiteadus ja sellega seotud teadused (ainult tarkvaraarendus, riistvara arendus kuulub tehnikavaldkonda)100,0
AsutusRiikTüüp
Euroopa Komisjon
PerioodSumma
01.01.2017−31.12.201838 805,69 EUR
38 805,69 EUR
Välisrahastus

'Naftareostus on üks kõige tõsisemaid ja enam ressursse nõudvaid probleeme merereostuses. Mehhiko lahes aset leidnud intsident tõi värvikalt esile, et nafta võib vee all kulgeda kaugete vahemaade taha, enne, kui pinnale tõuseb. Selline reostus ei ole tihti kohe õhust vaatlusega avastatav. Autonoomsed allveerobotid (AAV) varustantuna fluoresentsanduritega saavad selliseid veealuseid naftapilvi avastada ja jälgida. EC DG-ECHO finantseeritud eelnevas projektis UReady4OS (ECHO/SUB/2013/661056 URready4OS) töötati välja prototüüplahendus, mida katsetati kahel korral. Ühel korral Hispaani Mereturvalisuse Agentuuri SASEMAR alusel „Clara Campoamor“, kus kasutuses oli 5 robotit: 3 erinevat tüüpi allveerobotit, üks mehitamata pinnasõiduk ja üks lendav droon, mida kõiki koordineeris ühine juhtimis ja navigatsioonitarkvara NEPTUS. Robotite juhtimise koordineerimist testiti nafta trajektoori ennustamise mudeliga MEDSLIK (http://www.upct.es/urready4os). Loodud süsteem ühendab kokku olemasolevad reostuse pinnalt ja õhust jälgimise süsteemid samas jälgides ka vee all toimuvat. Nii saab reostuse levikust täpse ja dünaamilise ettekujutuse. Loodud süsteemi konfiguratsioon võimaldab suurt paindlikkust ja laiendatavust, et toime tulla ka suuremate reostuste monitoorimisega. Käesoleva projekti eesmärk on suurendada väljaõppinud meeskondade arvu, et võimaliku reostuse korral kokku saada. Allveerobootika on laialdases kasutuses sõjalistes ja teaduslikes rakendustes, kuid seni mitte kuigi laialdaselt mereohutuse valdkonnas. Projektis välja pakutud allveerobotite naftareostuse jälgimiseks rakendamise strateegial on kaks väljundit. Ühelt poolt suurendada väljaõppinud meeskondade arvu kasutades allveeroboteid, mis on juba erinevate riikide ülikoolides ja uurimiskeskustes olemas ja suurendades võimalikku valmisolekut hädaolukorras ükskõik kus Euroopa meredel kokku saama. Teiselt poolt võimaldada väljatreenitud meeskondadel oskusi edasi anda oma riikide mereohutusorganisatsioonidele. Lähtuvalt projekti eesmärkidest on projektis, on projektis kolm tulemuste kategooriat: 1) tehnoloogiasiire asjast huvitatud mereohutusorganisatsioonidele; 2) tarkvara täiendamine; 3) suurendatud hulga robotite operaatorite treenimine.
Oil spill are one of the most serious and expensive problems in marine pollution. As brought into public eyes during the last incident in the Gulf of Mexico, oil can travel long distances underwater surfacing miles away from the spill origin not seen from aerial means. Autonomous underwater vehicles (AUVs) equipped with fluorescent probes can effectively detect and monitor these plumes. The previous project EC DG-ECHO funded “Underwater Robotics Ready for Oil Spills – URready4OS - (ECHO/SUB/2013/661056 URready4OS) provided a proof-of-concept by performing two exercises, one on board of the Spanish Maritime Safety Agency SASEMAR “Clara Campoamor”, with a system integrated by 5 vehicles. 3 different AUVs, 1 unmanned surface vehicle (USV) and 1 unmanned aerial vehicle (UAV) coordinated by a common control and command software (NEPTUS) and working together with an oil trajectory forecast model (MEDSLIK) (http://www.upct.es/urready4os) were tested. The designed system fills the gap of currently available surface and aerial means by keeping an eye underwater to build up a highly accurate and dynamic image of the underwater spill. The system configuration allows a large flexibility and expandability to scale up with the spill magnitude. The challenge of this project is to provide a larger number of trained teams as to meet an emergency. Underwater robotics is widely used in the military and scientific domain, but not yet by the maritime safety agencies. Our proposed strategy to accelerate the use of robotics against oil spill is twofold. On one hand, to expand the number of trained teams –with vehicles already available in universities and research centers of different countries- to increase the probabilities to meet an emergency anywhere in European Seas. On the other hand, to provide trained teams that can transfer this technology to their respective national maritime safety agencies (MSA). According to the project goals, the three main categories of expected results are: 1) Transfer of technology to Maritime Safety Agencies interested, 2) Improving the software and 3) Training the expanded fleet
TegevusProtsent
Katse- ja arendustöö100,0