See veebileht kasutab küpsiseid kasutaja sessiooni andmete hoidmiseks. Veebilehe kasutamisega nõustute ETISe kasutustingimustega. Loe rohkem
Olen nõus
"Personaalne uurimistoetus (PUT)" projekt PUT192
PUT192 "Esilduvad lood: jutustamine ja ühine tähendusloome narratiivses keskkonnas (1.01.2013−31.12.2016)", Marina Grišakova, Tartu Ülikool, Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond, kultuuriteaduste instituut.
PUT192
Esilduvad lood: jutustamine ja ühine tähendusloome narratiivses keskkonnas
Emergent Stories: Storytelling and Joint Sensemaking in Narrative Environments
1.01.2013
31.12.2016
Teadus- ja arendusprojekt
Personaalne uurimistoetus (PUT)
Otsinguprojekt
ETIS klassifikaatorAlamvaldkondCERCS klassifikaatorFrascati Manual’i klassifikaatorProtsent
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.4. KultuuriuuringudS220 Kultuuriantropoloogia, etnoloogia 6.3. Muud humanitaarteadused (filosoofia - s.h. teaduse ja tehnika filosoofia, kunstiteadused, kunstiajalugu, kunstikriitika, maalikunst, skulptuur, muusikateadus, teatriteadus, religioon, teoloogia jne.)50,0
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.6. Filoloogia ja lingvistikaH390 Üldine ja võrdlev kirjandusteadus, kirjanduskriitika, kirjandusteooria 6.2. Keeleteadus ja kirjandus50,0
PerioodSumma
01.01.2013−31.12.201342 000,00 EUR
01.01.2014−31.12.201442 000,00 EUR
01.01.2015−31.12.201542 000,00 EUR
01.01.2016−31.12.201642 000,00 EUR
168 000,00 EUR

Projekt ühendab originaalsel viisil narratiivse keskkonna mõistet Goffmani osalusraamistike ning komplekssete süsteemide teooriast pärineva esildumise mõistega ja uurib, kuidas komplekssete süsteemidena funktsioneerivad narratiivsed keskkonnad soodustavad jutustamistegevust. Projekt otsib vastuseid järgmistele küsimustele: kuidas vastavad narratiivsed keskkonnad ühiskonnamuudatustele, kuidas narratiive kaasluuakse ning millised hübriidsed narratiivsed-performatiivsed vormid selle tulemusena tekivad. Meie eesmärgiks on narratiivides avalduvate tõekspidamiste, ühistegevuste ja tunnete jagatud sotsiaalsete reaalsuste uurimine. Projektil on kahetine, teoreetiline ja praktiline suunitlus: 1) uute teoreetiliste vahendite väljatöötamine narratiivses keskkonnas kulgevate jagatud kognitsiooni ja ühise tähendusloome protsesside uurimiseks; 2) uute narratiivsete keskkondade kaardistamine 1990-2000.a. Eestis ning teistes ühiskondades ringlevate üleminekunarratiivide võrdleva materjali kogumine.
The proposed project originally combines the concept of narrative environments and Goffman’s concept of participation frameworks with the notion of emergence to show how narrative environments, functioning as complex systems, foster storytelling activities. The project seeks to answer the following questions: how narrative environments react to societal change, how narratives are co-constructed and what hybrid narrative-performative forms are generated. Our primary goal is to study social shared realities of belief, joint action and emotion, particularly under conditions of societal change, as manifested in narratives. The proposed project has a twofold, theoretical and practical orientation: 1) the development of new theoretical tools for studying distributed forms of cognition and joint sensemaking in narrative environments and 2) mapping the new narrative environments in Estonia of the 1990s-2000s and gathering comparative data on transition narratives in other societies.
Projektitöö põhieesmärgiks oli süsteemiteooriate rakendamine ühiskonna ja kultuuri uurimisele, süsteemnähtuste (narratiivsete keskkondade, kultuuriväljade) ja emergentsuse (esildumise) analüüs ning vastavate kontseptuaalsete raamistike arendamine. Uurimistöö väljunditeks on rahvusvahelised kogumikud, monograafiad, erinumbrid: ajakirja CLCWeb: Comparative Literature and Culture erinumber (kaastoim. Grišakova,2013), kogumik "Theoretical Schools and Circles in the 20th Century Humanities" (kaastoim. Grišakova, Routledge, 2015); ajakirja Methis erinumber “Representatsioon, presentatsioon ja kohalolu teatris” (kaastoim. Saro, 2014); ajakirja Nordic Theatre Studies erinumbrid(kaastoim. Saro, 2014-15); kogumik "Cognition and Narrative Complexity" (kaastoim. Grišakova; University of Nebraska Press, 2017); kogumik "Gender Equality in a Global Perspective" (kaastoim. Marling, Routledge, 2017). Projekti põhitäitjatelt ja täitjatelt on ilmunud arvukalt artikleid. Kokku on 4 aastaga avaldatud enam kui 80 publikatsiooni. Kogumikul "Cognition and Narrative Complexity" on programmiline tähendus. Autorid - rahvusvaheliselt tunnustatud eksperdid kultuurianalüüsi, kognitiivteaduse, psühholoogia, uusmeedia ja narratiiviuuringute alal - uurivad narratiivi vahendavat funktsiooni loomulike (bioloogiliste, evolutsiooniliste) süsteemide ja kultuurisüsteemide vastastikuses toimes. Uurimisrühma liikmed osalesid rahvusvahelise uurimisrühma Narrative and Complex Systems töös ning töörühma STEP (Project on European Theatre Systems) uuringus “Theatre in the City“. Ajakirja Amfiteater erinumbris kajastatud STEPi uuringus rakendati süsteemiteooriaid Euroopa teatrisüsteemide analüüsis. Uurimistöö tulemusi esitleti projektiseminaridel ning rahvusvahelistel ja Eesti-sisestel konverentsidel. Uurimisrühma korraldatud rahvusvahelisel konverentsil “Stories of Hope and Fear: Mapping Emotions and Affects in Life, Arts and Literature” analüüsiti ühiskonna muudatuste ja kriiside mõju kultuurisüsteemidele.