"Sihtfinantseerimine" projekt SF0182542s03
SF0182542s03 "Haridustehnoloogiline visualiseeritud õpiprotsessi modelleerimine (1.01.2003−31.12.2007)", Tago Sarapuu, Tartu Ülikool, Bioloogia-geograafiateaduskond.
SF0182542s03
Haridustehnoloogiline visualiseeritud õpiprotsessi modelleerimine
Designing Visualized Learning Process Through Educational Technology
1.01.2003
31.12.2007
Teadus- ja arendusprojekt
Sihtfinantseerimine
ValdkondAlamvaldkondCERCS erialaFrascati Manual’i erialaProtsent
4. Loodusteadused ja tehnika4.6. ArvutiteadusedP170 Arvutiteadus, arvutusmeetodid, süsteemid, juhtimine (automaatjuhtimisteooria)1.1. Matemaatika ja arvutiteadus (matemaatika ja teised sellega seotud teadused: arvutiteadus ja sellega seotud teadused (ainult tarkvaraarendus, riistvara arendus kuulub tehnikavaldkonda)50,0
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.10. KasvatusteadusedS270 Pedagoogika ja didaktika5.3. Haridusteadused50,0
AsutusRollPeriood
Tartu Ülikool, Bioloogia-geograafiateaduskondkoordinaator01.01.2003−31.12.2007
PerioodSumma
01.01.2003−31.12.2003416 000,00 EEK (26 587,25 EUR)
01.01.2004−31.12.2004468 000,00 EEK (29 910,65 EUR)
01.01.2005−31.12.2005468 000,00 EEK (29 910,65 EUR)
01.01.2006−31.12.2006546 000,00 EEK (34 895,76 EUR)
01.01.2007−31.12.2007634 000,00 EEK (40 519,99 EUR)
161 824,30 EUR

Uurimistöö käigus arendatakse välja psühholoogia, pedagoogika ja arvutiteaduste seisukohtadele tuginev haridustehnoloogiline visualiseeritud õpiprotsessi üldkontseptsioon. Koostöös Amsterdami ja Turu Ülikoolide arvutiteaduste spetsialistidega töötatakse välja uurimuslike ja esituslike õpikeskkondade optimaalsed programmeerimisalased lahendused. Viimased ei sõltu õpetatavast ainest ega sihtgrupist ning omavad seetõttu universaalseid uurimuslikke ja rakenduslikke väärtusi. Koolieksperimentide tulemusel leitakse visualiseeritud õpitegevuse mustrid, mis seostuvad probleemide lahendamise erinevate etappidega ja kujundatakse välja neile vastavad õpitegevuse juhtimise metoodilised mudelid. Seejuures eeldatakse, et teaduslikult visualiseeritud õpiprotsess vähendab oluliselt loodusnähtustega seonduvaid väärarusaamu ning nähtumusliku külje selgitamisel rakendavad õpilased senisest enam mikroskoopilise ja formaliseeritud tasandi kognitiivseid teadmisi. Selgitatakse õpilaste individuaalse võimekuse ja sellega seotud õpistiilide osa ühisõppelise visualiseeritud õpiprotsessi tulemuslikkuses ning leitakse erineva võimekusega õpilaste optimaalseks arenguks sobivad õpitegevuse mudelid ja kujundatakse välja nendele vastavad õppematerjalid. Ühtlasi eeldatakse, et konstruktivistlikest disainipõhimõtetest lähtuv hüpoteetilis-ennustav põhjendamine esituslikus õpikeskkonnas ja sellele järgnev probleemõpe kontseptualistlikus uurimuslikus õpikeskkonnas aktiveerivad õpilaste verbaalse ja visuaalse süsteemi omavahelisi seoseid ning aitavad oluliselt parandada probleemide lahendamise oskust.
Considering the main aspects of psychology, pedagogy and computer science a conception of scientific visualization will be developed. The technical solution will be designed and both the exploratory and expressive learning environments will be programmed in co-operation with the computer science specialists of the Universities of Amsterdam and Turku. The application of the environments at schools allows clarifying the appropriate patterns characteristic for different phases of the problem-solving process. The appropriate instructions for scaffolding the learning process will be developed. It is predicted that scientific visualization will decrease students? misconceptions and improve their problem-solving skills through linking the conceptual understanding on macroscopic, microscopic, and symbolic levels. The appropriate learning materials will be developed according to the different individual abilities and learning-styles of the learners. It is supposed that hypothetico-predictive reasoning in the expressive environment and the following problem-solving activity in the exploratory environment will improve students? problem-solving skills through activating and linking their individual verbal and visual systems.