See veebileht kasutab küpsiseid kasutaja sessiooni andmete hoidmiseks. Veebilehe kasutamisega nõustute ETISe kasutustingimustega. Loe rohkem
Olen nõus
"EMP finantsmehhanismi teaduskoostöö toetus" projekt EMP41
EMP41 "Pikkade lainete uhtekõrguse analüüs kiirlaevalainete baasil (1.06.2008−31.12.2010)", Irina Didenkulova, Tallinna Tehnikaülikool, TTÜ Küberneetika Instituut.
EMP41
Pikkade lainete uhtekõrguse analüüs kiirlaevalainete baasil
Shoaling and runup of long waves generated by high-speed ferries
1.06.2008
31.12.2010
Teadus- ja arendusprojekt
EMP finantsmehhanismi teaduskoostöö toetus
ETIS klassifikaatorAlamvaldkondCERCS klassifikaatorFrascati Manual’i klassifikaatorProtsent
4. Loodusteadused ja tehnika4.2. MaateadusedP500 Geofüüsika, füüsikaline okeanograafia, meteoroloogia 1.4. Maateadused ja sellega seotud keskkonnateadused (geoloogia, geofüüsika, mineroloogia, füüsiline geograafia ning teised geoteadused, meteoroloogia ja ning teised atmosfääriteadused, klimatoloogia, okeanograafia, vulkanoloogia, paleoökoloogia34,0
4. Loodusteadused ja tehnika4.15. Ehitus- ja kommunaaltehnikaT220 Tsiviilehitus, Hüdrotehnoloogia, avameretehnoloogia, pinnasemehhaanika 2.1. Ehitusteadused (ehitusprojekteerimine, ehitustehnika, tööstus- ja tsiviilehitus ning teised seotud teadused)33,0
1. Bio- ja keskkonnateadused1.8. Keskkonnaseisundit ja keskkonnakaitset hõlmavad uuringudT270 Keskkonnatehnoloogia, reostuskontroll1.4. Maateadused ja sellega seotud keskkonnateadused (geoloogia, geofüüsika, mineroloogia, füüsiline geograafia ning teised geoteadused, meteoroloogia ja ning teised atmosfääriteadused, klimatoloogia, okeanograafia, vulkanoloogia, paleoökoloogia33,0
PerioodSumma
01.01.2008−31.12.200836 583,00 EEK (2 338,08 EUR)
01.01.2009−31.12.2009125 000,00 EEK (7 988,96 EUR)
01.01.2010−31.12.2010150 683,00 EEK (9 630,40 EUR)
01.01.2011−31.12.2011137 734,00 EEK (8 802,81 EUR)
28 760,25 EUR

Käsitletakse rannikupiirkonda tabavate ning pikkade lainete dünaamika iseärasustest tingitud ohtude (tormiaju, tsunami, hiidlained jne.) prognoosimise küsimusi, eelkõige ekstreemlainete transformeerumist madalas vees ja nende maksimaalset uhtekõrgust. Ekstreemsete looduslike lainete dünaamiliselt ekvivalentsete analoogidena kasutatakse kiirlaevalaineid, mille omadused on suhteliselt kergesti määratavad ning mis võimaldavad ohutult vajalikke eksperimente läbi viia. Selline lähenemine võimaldab lahendada ka teise tähtsa ülesande – kvantifitseerida senisest täpsemalt kiirlaevaliikluse mõju tundlikele rannaaladele, mõõtes selleks üksikute kiirlaevalainete rühmade poolt tekitatud põhjalähedast transporti. Tallinna laht, kus kevadsuvisel kiirlaevaliikluse kõrghooajal on enamasti päris vaikne, on ideaalne looduslik laboratoorium vajalike välitööde jaoks. Põhiliseks uuritavaks parameetriks on lainete uhtekõrguse sõltuvus lainete profiili iseloomust. Peamiseks eesmärgiks on välja arendada ja verfitseerida nii üldine arvutusmeetod kui ka operatiivprognoosi tehnoloogia potentsiaalselt ohtlike pikkade lainete uhtekõrguse jaoks väikese arvu praktikas kergesti määratavate suuruste alusel. Projekti eripära on, et ühe ja sama objekti uuringute kaudu käsitletakse nii madalate rannikualade jätkusuutliku arengu probleeme loodusohtude kontekstis kui ka antropogeense koormuse all kannatavate tundlike rannaosade haldamise küsimusi. Projekti tulemuseks on edusammud nii pikkade lainete dünaamika fundamentaalsete küsimuste mõistmises kui ka uhtekõrguse prognoosimise operatiivmeetodite vallas. Viimased on otseselt kasutatavad tsunamiohu rajoneerimisel ja rannaaladel varitsevate ohtude leevendamisel, aga ka tsunamide ja üleujutuste mudelite arendamisel ja testimisel. Progress selles vallas on oluline kõigele mereriikidele; eriti aga Atlandi suunas avatud Norra Islandi rannikutele. Kaudselt on osa tulemustest rakendatavad ka kultuurimälestiste kaitsel, regionaalpoliitika kujundamisel ja piiriülese tegevuse planeerimisel laevaliikluse võimalike mõjude kontrolli all hoidmise kaudu. Projekti edu vundamendiks on erinevaid valdkondi esindavate Eesti ja Norra töörühmade ja ekspertide ühistöö. Nii tööde planeerimise staadiumis, eksperimentide kavandamisel kui ka tulemuste interpreteerimisel kaasatakse mitmeid tippeksperte. Lõviosa finantsvahenditest on ette nähtud Tallinnas töötava järeldoktori finantseerimiseks (19 kuud) ja Norra partnerite teaduslikeks visiitideks Tallinna.
The project addresses the problem of preventing and mitigation of natural coastal hazards associated with long wave dynamics (storm surges, tsunamis, sneaker waves, wakes from high-speed ferries) by using fast ferries’ wakes as a dynamically similar input allowing modelling and measurements of the shoaling and runup properties of extreme oceanic waves of big scales in well-controlled, safe conditions. Another target is the evaluation of the damage potential of fast ferry wakes upon vulnerable coasts, incl. the sediment transport properties due to a short group of long waves in otherwise calm conditions. Tallinn Bay, a semi-enclosed body of water that hosts extremely intense fast ferry traffic and provides calm conditions during a part of the high season, is a suitable natural laboratory for such studies. The key parameter to be studied is the dependence of the runup height on the details of wave profile. The main goal is to develop and validate both detailed and express calculation methods for runup characteristics of long, potentially hazardous waves based on a few decisive parameters of the incident waves. The project jointly addresses key aspects of the sustainable development of low-lying coastal areas as well as environmental protection of coastal sections under strong anthropogenic wave influence. The expected results contribute to progress in understanding fundamental properties of and in constructing estimates for long wave runup in potentially dangerous situations. They can be used in tsunami risk zoning, warning and mitigation, and also for testing of performance of models of tsunamis and storm surges. Progress in this area is of overall interest for all coastal regions; specifically for Norway and Island that are open to hazards stemming from the Atlantic Ocean. Implicitly, the results may contribute to protection of cultural heritage, to regional policy and cross-border activities since proper coastal management requires that the impact of ship waves is kept at an acceptable level. For the success of the project it is necessary to combine expertise from different disciplines and experts from Estonia or Norway. Several top experts will be involved as consultants in the planning stage, during the measurements and during the analysis of the data. Financing is sought for a post-doctoral position (19 months) in Tallinn, for direct costs of visits of Norwegian researchers to Tallinn, and to support field experiments.