"Institutsionaalne uurimistoetus" projekt IUT34-6
IUT34-6 "Nutikad tehnoloogiad ja digitaalne kirjaoskus õppimiskäsituse muutmisel (1.01.2015−31.12.2020)", Margus Pedaste, Tartu Ülikool, sotsiaalteaduste valdkond, haridusteaduste instituut.
IUT34-6
Nutikad tehnoloogiad ja digitaalne kirjaoskus õppimiskäsituse muutmisel
Smart technologies and digital literacy in promoting a change of learning
1.01.2015
31.12.2020
Institutsionaalne uurimistoetus
ValdkondAlamvaldkondCERCS erialaFrascati Manual’i erialaProtsent
2. Ühiskonnateadused ja kultuur2.10. KasvatusteadusedS270 Pedagoogika ja didaktika5.3. Haridusteadused100,0
PerioodSumma
01.01.2015−31.12.201574 000,00 EUR
01.01.2016−31.12.201674 000,00 EUR
01.01.2017−31.12.201774 000,00 EUR
222 000,00 EUR
148000,00

Nutitelefonid ja tahvelarvutid on populaarsed seadmed noorte igapäevaelus, kuid nende nutikate tehnoloogiate võimalusi õppimisel on vähe uuritud. Nende tõhusaks kasutamiseks õppimisel on oluline digitaalne kirjaoskus - üks 21. sajandi kompetents. Meie hüpotees on, et digitaalne kirjaoskus nutikate tehnoloogiate kasutamisel suurendab motivatsiooni ja toetab õppimist loodusteadustes, tehnoloogias, insenerihariduses ja matemaatikas (STEM) – kirjanduse põhjal on STEM-ainete õppimisel probleemiks noorte vähene motiveeritus. Käesolevas projektis on esmalt eesmärgiks ülevaateuuringuga leida kriitilised tegurid nutikate tehnoloogiate kasutamises STEM-õpetajate ja õpilaste (vanuses 11-15) poolt. Seejärel arendame välja kolm sekkumist digitaalse kirjaoskuse arendamiseks ja hindame nende mõju koolides läbiviidavas mahukas eksperimendis (200 õpetajat, 4000 õpilast). Tulemused näitavad, kuidas digitaalse kirjaoskuse areng nutikate tehnoloogiate kasutamisel toetab motivatsiooni ja õppimist STEMis.
Smart phones and tablets are popular devices used by youth in everyday life. However, the potential of these smart technologies for learning has not been methodically tested. Digital literacy is a 21st century competency needed to apply these devices effectively in education. We hypothesize that digitally literate use of smart technology will increase motivation and learning in science, technology, engineering and mathematics (STEM) – important subjects where current literature indicates there is a problem to motivate adolescent students. In this project, a cross-sectional survey will be conducted to identify critical factors in smart technology use by STEM teachers and students (ages 11 to 15). Three specific interventions to increase digital literacy will be planned, executed and evaluated through a large scale field experiment (200 teachers, 4000 students). The results aim to show the effect of improved digital literacy in using smart technologies on motivation and learning in STEM.

Vastutav täitja (1)

IsikKraadTöökoht ja ametCVOsalemise periood
Margus PedastedoktorikraadTartu Ülikool, sotsiaalteaduste valdkond, haridusteaduste instituut, haridustehnoloogia professor (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2020

Põhitäitjad (4)

IsikKraadTöökoht ja ametCVOsalemise periood
Äli LeijendoktorikraadTartu Ülikool, Sotsiaal- ja haridusteaduskond, Haridusteaduste instituut, Pedagoogika osakond, Haridusteaduste vanemteadur (1,00) Tartu Ülikool, Sotsiaal- ja haridusteaduskond, Haridusteaduste instituut, Juhataja (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2020
Miia Rannikmäedoktorikraadkülalisuurija Iowa Ülikool,USAEST / ENG01.01.2015−31.12.2020
Leo SiimandoktorikraadTartu Ülikool, Sotsiaal- ja haridusteaduskond, Haridusteaduste instituut; haridustehnoloogia vanemteadur (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2020
P. Robert-Jan SimonsdoktorikraadVisie op leren direktor; sõltumatu konsultant ja teadurEST / ENG01.01.2015−31.12.2020

Täitjad (29)

IsikKraadTöökoht ja ametCVOsalemise periood
1 2 >
Liina AdovmagistrikraadEST / ENG01.01.2015−31.12.2020
Kerti AitmagistrikraadEST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Heilo AltinmagistrikraadMTÜ Robootika, FIRST LEGO League Eesti partner Tartu Ülikool, Loodus- ja täppisteaduste valdkond, Arvutiteaduse instituut, robootikaspetsialist (0,50)EST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Tiina AnspalmagistrikraadTallinna Ülikool, Haridusteaduste instituut, Administratiivtöötaja (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Jack HolbrookdoktorikraadTartu Ülikool, külalisprofessor Tartu Ülikool, Loodus- ja täppisteaduste valdkond, Ökoloogia ja maateaduste instituut, Loodusteadusliku hariduse keskuse külalisprofessor (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Terje HõimdoktorikraadTartu Ülikool, Loodus- ja täppisteaduste valdkond, Matemaatika ja statistika instituut, matemaatika didaktika dotsent (1,00)EST / ENG01.09.2015−31.12.2020
Klaara KaskdoktorikraadJaan Poska Gümnaasium, keemiaõpetaja (0,1) Mart Reiniku Gümnaasium, keemiaõpetaja (0,3) Tartu Ülikool, Loodus- ja täppisteaduste valdkond, Ökoloogia ja maateaduste instituut, loodusteadusliku hariduse teadur (1,00) Tartu Ülikool, Loodus- ja tehnoloogiateaduskond, Loodus- ja tehnoloogiateaduskonna dekanaat, Loodusteadusliku hariduse keskus, Teadur (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Tuulike KivestuTartu Ülikool, humanitaarteaduste ja kunstide valdkond, Viljandi kultuuriakadeemia, õppe- ja arendusdirektor (0,75) Tartu Ülikool, humanitaarteaduste ja kunstide valdkond, Viljandi kultuuriakadeemia, muusikahariduse lektor (0,25) Tartu Ülikool, Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemia, õppe- ja arendusdirektor (0,75)EST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Külli KorimagistrikraadTartu Ülikool, Sotsiaal- ja haridusteaduskond, Haridusteaduste instituut, haridustehnoloogia nooremteadur (0,75)EST / ENG01.01.2015−31.12.2020
Anne Laiusdoktorikraad Miina Härma Gümnaasium, bioloogia- ja inimeseõpetuse õpetaja Tartu Ülikool, Loodus- ja täppisteaduste valdkond, Ökoloogia ja maateaduste instituut, bioloogiahariduse dotsent (1,00) Tartu Ülikool, bioloogiaharidus (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Olev MustdoktorikraadEST / ENG01.01.2015−31.12.2020
Mario MäeotsdoktorikraadTartu Hansa Kool, Tartu Hansa Kool, loodusained, õpetaja-metoodik (0,30) Tartu Ülikool, Sotsiaal- ja haridusteaduskond, Haridusteaduste instituut, haridustehnoloogia teadur (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2020
Ivar MännamaaTartu Ülikool, humanitaarteaduste ja kunstide valdkond, Viljandi kultuuriakadeemia, simulatsiooni ja mudeldusmängu lektor (1,00) Tartu Ülikool, Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemia, Kultuurhariduse osakond, Lektor (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Carlos Manuel Pacheco CortesÜlikooli töötaja Tartu Ülikool, Sotsiaal- ja haridusteaduskond, Haridusteaduste instituut, Tehnoloogiahariduse spetsialist (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Inga Ploomipuumagistrikraad (teaduskraad)Tartu Tervishoiu Kõrgkool, Lektor (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Aveliis PostmagistrikraadTartu Ülikool, doktorant (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Katrin SaksdoktorikraadTartu Ülikool, sotsiaalteaduste valdkond, Pärnu kolledž, keelekeskus, keelekeskuse juhataja Tartu Ülikool, sotsiaalteaduste valdkond, Pärnu kolledž, inglise keele lektor (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Merlin SaulepEST / ENG01.01.2016−31.12.2020
Gerli SilmmagistrikraadTartu Ülikool, Sotsiaal- ja haridusteaduskond, Haridusteaduste instituut, nooremteadur (0,75)EST / ENG01.01.2015−31.12.2020
Regina SoobarddoktorikraadTartu Ülikool, Loodus- ja tehnoloogiateaduskond, Loodus- ja tehnoloogiateaduskonna dekanaat, Loodusteadusliku hariduse keskus, loodusteadusliku hariduse teadur (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2020
Regina SoobarddoktorikraadTartu Ülikool, Loodus- ja tehnoloogiateaduskond, Loodus- ja tehnoloogiateaduskonna dekanaat, Loodusteadusliku hariduse keskus, loodusteadusliku hariduse teadur (1,00)EST / ENG01.01.2016−31.12.2020
Anu Söötdoktorikraad Kliinik "Elite", lasteneuroloog TÜK lastekliinik, arst-õppejõud TÜ lastekliinik, lasteneuroloogia teadurEST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Maarja TaalerEST / ENG01.01.2015−31.12.2020
Erkki TempelMiina Härma Gümnaasium, Pedagoog-metoodik (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Moonika Teppomagistrikraad (teaduskraad)Tartu Ülikool, Loodus- ja tehnoloogiateaduskond, Programmijuht (0,50)EST / ENG01.01.2015−31.12.2020
Karin TähtdoktorikraadEST / ENG01.01.2015−31.12.2020
Katrin VainodoktorikraadTartu Ülikool; teadur (0.1) Umeå universitet, Järeldoktor (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2015
Toomas VainoTartu Ülikool, doktorant (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Ana ValdmannmagistrikraadTartu Veeriku Kool, Õpetaja (0,50) Tartu Ülikool, Loodus- ja tehnoloogiateaduskond, Doktorant (1,00)EST / ENG01.01.2015−31.12.2016
Projektid
Projekt
3.2.1201.13-0008; "Kontseptuaalne raamistik suurendamaks ühiskonna pühendumist IKTsse: IKTga seonduvaid karjäärivalikuid motiveerivad ning IKT rakendamiseks ja arendamiseks vajalikku kompetentsust arendavad lähenemised üld- ja kõrghariduses"; Varmo Vene;
MLOLH15105R; "Noorte karjääriteadlikkuse tõstmine teaduse valdkonnas ja selle valiku atraktiivseks muutmine sidusrühmade koostöö abil"; Miia Rannikmäe;
MSHHI14022R; "WATCHME - Töökohal ja praktikal rakendatav e-hindamise tehnoloogia kompetentsipõhise kõrghariduse tõhustamiseks erinevatel erialadel"; Äli Leijen;
MSHHI14028R; "Uuringulaegas: Uuringuauhinnad Euroopa noortele"; Margus Pedaste;
Publikatsioonid
Publikatsioonid
Zacharia, Z. C.; Manoli, C.; Xenofontos, N.; de Jong, T.; Pedaste, M.; van Riesen, S. A. N.; Kamp, E. T.; Mäeots, M.; Siiman, L.; Tsourlidaki, E. (2015). Identifying potential types of guidance for supporting student inquiry when using virtual and remote labs in science: a literature review. Educational Technology Research & Development, 63 (2), 257−302.10.1007/s11423-015-9370-0.
Pedaste, M.; Mäeots, M.; Siiman L. A., de Jong, T., van Riesen, S. A. N., Kamp, E. T., Manoli, C. C.; Zachariac, Z. C.; Tsourlidaki, E. (2015). Phases of inquiry-based learning: definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, 14, 47−61.10.1016/j.edurev.2015.02.003.
Leijen, Ä.; Allas, R.; Pedaste, M.; Knezic, D.; Mena Marcos, J.-J.; Meijer, P.; Husu, J.; Krull, E.; Toom, A. (2015). How to Support the Development of Teachers’ Practical Knowledge: Comparing Different Conditions. In: The European Procedia Social and Behavioral Sciences (1205−1212).. Elsevier.
Mena, J.; García, M.; Gómez, R.; Husu, J.; Toom, A.; Knezic, D.; Leijen, Ä.; Allas, R.; Pedaste, M.; Meijer, P.; Heikonen, L.; Tiilikainen, M. (2015). Pre-servise teachers' practical knowledge as emerged from teaching lessons in the practicum. INTED2015 Proceedings (7268−7273).. IATED Academy.
Pedaste, M.; Pedaste, K.; Murakas, R.; Lukk, K. (2015). Schools’Opinions about Implementing the Model of Innovation Schools. In: The European Procedia Social and Behavioral Sciences (2049−2054).. Elsevier.10.1016/j.sbspro.2015.04.696.
Krull, E.; Leijen, Ä. (2015). Perspectives for Defining Student Teacher Performance-Based Teaching Skills Indicators to Provide Formative Feedback through Learning Analytics. Creative Education, 6 (10), 914−926.10.4236/ce.2015.610093.
Pilvar, A.; Leijen, Ä. (2015). Differences in Thinking Between Experienced and Novice Teachers when Solving Problematic Pedagogical Situations. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 853−858 .10.1016/j.sbspro.2015.04.720.
Leijen, Ä.; Kullasepp, K.; Toompalu, A.; Kivestu, T. (2015). Investigating the formation of professional identity among pre-service teachers. EDULEARN15 Proceedings: 7th International Conference on Education and New Learning Technologies, Barcelona, Spain, 6-8 July, 2015. IATED, 5608−5615.
Hunt, P.; Leijen, Ä.; Malva, L.; Slof, B.; van der Schaaf, M. (2015). Performance-based competency requirements for student teachers: a validation study. In: INTED2015 Proceedings (309−317). IATED Academy.
Hunt, P.; Leijen, Ä.; Poom-Valickis, K. (2015). Student Teachers' beliefs about teacher's role. EDULEARN15 Proceedings: 7th International Conference on Education and New Learning Technologies, Barcelona, Spain, 6-8 July, 2015. IATED, 7658−7667.
Oyao, S.; Jack Holbrook, J.; Rannikmäe, M.; Pagunsan, M. (2015). A Competence-based Science Learning Framework illustrated through the Study of Natural Hazards and Disaster Risk Reduction. International Journal of Science Education, 37 (14), 2237−2263.10.1080/09500693.2015.1075076.
Vaino, Toomas; Vaino, Katrin; Rannikmäe, Miia (2015). Enhancing students’ interests in science and technology related careers through a specially designed optional course. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 177: Global Conference on Contemporary Issues in Education, Las Vegas, 12-14 July 2014. Elsevier, 331−335.10.1016/j.sbspro.2015.02.352.
Ait, Kerti; Rannikmäe, Miia; Soobard, Regina; Reiska, Priit; Holbrook, Jack (2015). Students' self-efficacy and values based on a 21st century vision of scientific literacy. Procedia-Social and Behavioral Journal, 177: Global Conference on Contemporary Issues in Education. Elsevier, 491−495.10.1016/j.sbspro.2015.02.403.
Teppo, Moonika; Semilarski, Helen; Soobard, Regina; Rannikmäe, Miia (2017). 9. klassi õpilaste huvi eri kontekstis esitatud loodusteaduslike teemade õppimise vastu ja motivatsioon õppida loodusteadusi. Eesti Haridusteaduste Ajakiri, 5 (1), 130−170.
Juhendamised
Juhendamised
Jaan Tamm, magistrikraad, 2015, (juh) Äli Leijen; Marko Mägi, Pedagoogilised suhtlemiskompetentsused Lõuna- ja Kesk-Eesti muusikakoolide pedagoogide hinnangutes, Tartu Ülikool, Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemia, Muusikaosakond.
Liina Lepp, doktorikraad, 2015, (juh) The Objectives of Doctoral Studies and Factors Influencing Doctoral Study Process from the Perspectives of Different Parties (Doktoriõppe eesmärgid ja õpinguid mõjutavad tegurid erinevate osapoolte vaatenurgast), Tartu Ülikool.
Liina Malva, magistrikraad, 2015, (juh) Äli Leijen, Õppeainete ning teooria ja praktika sidusus Tartu Ülikooli õpetajakoolituse õppekavades, Tartu Ülikool, Sotsiaal- ja haridusteaduskond, Haridusteaduste instituut, Pedagoogika osakond.
Jane Pääsukene, magistrikraad, 2015, (juh) Katrin Saks; Äli Leijen, Üliõpilaste keeleõppestrateegiate seos sügava ja pindmise õpihoiakuga Tartu Ülikooli õpetajakoolituse üliõpilaste näitel, Tartu Ülikool.
Liina Karelson, magistrikraad, 2015, (juh) Leo Siiman, Õpetajate hinnangud 3D-printeri kui kaasaegse digitehnoloogilise vahendi kasutamisele õppetöös, Tartu Ülikool, Sotsiaal- ja haridusteaduskond, Haridusteaduste instituut.
Regina Soobard, doktorikraad, 2015, (juh) Miia Rannikmäe; Jari Lavonen, A study of gymnasium students’ scientific literacy development based on determinants of cognitive learning outcomes and self-perception (Gümnaasiumiõpilaste loodusteadusliku kirjaoskuse uuring tuginedes õpilaste kognitiivsetele õpitulemustele ning enesehinnangutele), Tartu Ülikool.